OosterkerkstraatDe verbinding Hooigracht-Zijlsingel neemt in het wegenplan van 1959 geen prominente plaats in. Op het plankaartje staat hij met een streeplijn als secondaire verbinding aangegeven. Toch is dit traject uitgegroeid tot een een belangrijke verbindingsweg door de binnenstad. Een deel van de route bestond overigens al. In de jaren dertig wordt een 'nieuwe verkeersweg' aangelegd tussen Herengracht en Zijlsingel, die vervolgens de naam Oosterkerkstraat krijgt. In de jaren zestig volgt 'geruisloos' de aansluiting op de Hooigracht met de Kerksteeg en de Ir Driessenstraat. De delen van deze route behouden hun eigen namen, hoewel ze inmiddels duidelijk een geheel vormen. Bij de Korevaarstraat, die werd samengesteld uit de Zijdgracht en de verbrede Jodenkerksteeg, was er nog rumoer over de nieuwe naam. Een naam voor de nieuw ontstane route Hooigracht-Zijlsingel heeft kennelijk nooit ter discussie gestaan. De busschauffeurs van de NZH bedenken hun eigen aanduiding. De hoge bruggen op dit traject inspireert hen tot de naam 'Vanessaboulevard'.
![]()
Verder terug in de tijd In de zeventiende eeuw worden er plannen gemaakt voor de bouw van de Waardkerk op het terrein waar later de katoenfabriek is gebouwd. Op de kaart van C. Hagen van 1675 staat de kerk heel ambitieus al ingetekend, maar hij is nooit gebouwd. Na het leggen van de fundering in 1663 is het geld op. Er is wel behoefte aan een kerkgebouw en daarom worden er diensten gehouden in de bouwloods die er al staat. De kerk wordt daarom, behalve Waardkerk, ook wel Loodskerk of Keetkerk genoemd. In 1829 wordt de houten loods vervangen door een stenen gebouw. Deze kerk wordt Oosterkerk genoemd, maar dat is dus niet dezelfde als de Oosterkerk die aan de Herengracht stond en in 1977 wordt gesloopt. ![]()
Op het terrein dat bedoeld was als kerkplein wordt in 1835 de katoenfabriek gebouwd. In augustus 1897 woedt er een grote brand in het fabriekscomplex. De Oosterkerk raakt daarbij beschadigd. Bij de herbouw van de katoenfabriek wordt de kerk bij de fabriek getrokken. Aan de Herengracht wordt een nieuwe Oosterkerk gebouwd. Hij wordt in december 1899 in gebruik genomen.
De Leidsche Katoen Maatschappij gaat in 1934 failliet. De gemeente koopt de gebouwen in 1936. Er zijn plannen voor een 'nieuwe verkeersweg' tussen de Herengracht en de Zijlsingel. De ruimte daarvoor ontstaat als in 1937 het fabriekscomplex wordt gesloopt.
De nieuwe verbinding tussen Herengracht en Zijlsingel wordt snel gerealiseerd. In 1938 worden nieuwe bruggen gebouwd over de Oranjegracht (Katoenbrug) en de Zijlsingel (Weversbrug). Bij de Waardgracht volstaat men met een duiker. De nieuwe verkeersweg krijgt de naam Oosterkerkstraat. Zo snel als het met de aanleg van de Oosterkerkstraat gaat, zo traag gaat het met de invulling van de rest van het vrijgekomen terrein. De kale vlakte komt bekend te staan als 'De Doorbraak'. Er gaan uiteindelijk twee generaties overheen voordat dit gebied zijn bestemming heeft gekregen.
Het wegenplan van 1959 voorzag ook in de sanering van enkele stadswijken. Volgens die plannen moest het hele gebied tussen Herengracht en Zijlsingel worden platgegooid en de grachten zouden gedempt worden. Er zouden flatgebouwen, bedrijfsruimten en een nieuw stratenplan komen. De algemene opinie was dat er in dit gebied alleen slechte en verkrotte woningen stonden. De gemeente kon jarenlang haar gang gaan met haar sloopbeleid. Pas begin jaren zeventig kentert het tij. Men heeft ontdekt dat er aan bedrijfsruimten geen behoefte bestaat, wel aan een in de binnenstad passende woonwijk. De grachten, die al gedeeltelijk waren dichtgegooid, worden in ere hersteld en er komt kleinschalige woningbouw. Het stratenplan blijf behouden, waardoor het mogelijk is om de plekjes van de oude foto's terug te vinden, ook al is de bebouwing intussen ingrijpend veranderd.
|
![]() - ± 1950 - Hoek Waardgracht-Oosterkerkstraat Op het hoekje (Oosterkerkstraat 10) zit de kruidenierswinkel van Wed. J. Gijzenij. |
![]() - 2015 - Nieuwbouw Met de rommel in de gracht is ook de complete oude bebouwing weggevaagd. |
![]() - 1970 - Oosterkerkstraat, met uitzicht op de meelfrabriek Daarvoor staat het hoekhuis aan de Waardgracht nog overeind. Op de voorgrond: de Katoenbrug. foto: P. Hartman |
![]() - 2015 - |
![]() - ± 1970 - Oosterkerkstraat, kruising met de Waardgracht De afbraak is in volle gang. Links op de foto staat nog het pandje Oosterkerkstraat 6, met de groente- en Fruithandel 'De Doorbraak' van Loef & Zn. Op de hoek met de Waardgracht (Oosterkerkstraat 10) stond het pandje van Levensmiddelenbedrijf Wed. J. Gijzenij. |
![]() - 2015 - |
![]() - ± 1960 - Oosterkerkstraat, gezien vanaf de Weversbrug Links: de fabriek van Edelachtbaar Sigaren. |
![]() - 2015 - Oosterkerkstraat De bedrijfsgebouwen aan de linkerkant zijn verdwenen. |
![]() - 1939 - Weversbrug met daarachter de Oosterkerkstraat links: de fabriek van Edelachtbaar Sigaren. rechts: de meelfabriek. |
![]() - 2015 - |
![]() -1939 - De Weversbrug met op de achtergond de fabriek van Edelachtbaar Sigarenfabriek Rechts staat de Meelfabriek. |
![]() - 2015 - De Weversbrug De fabriek van Edelachtbaar Sigaren is verdwenen. De meelfabriek wacht op een nieuwe bestemming. |